Intuïtief eten

Intuïtief eten

Intuïtief eten is een manier om weer dichter bij jezelf te staan! Je leert er weer luisteren naar de signalen van je lichaam. Er wordt gewichtsneutraal gewerkt (dus zonder focus op de weegschaal). Je leert je lichaam stilaan weer accepteren en vertrouwen. Je gaat stilaan milder zijn voor jezelf, kan zonder schuldgevoel eten, zal geen schaamte meer voelen rondom eten maar evenwicht vanuit jezelf te zoeken. Je leert hoe je lichaam te voeden op een manier die goed bij je past. Je leert omgaan met emoties op andere manieren dan door te eten. 


Het is een wetenschappelijk ondersteunde methode die stoelt op 10 basisprincipes. Ik pas deze principes toe en geef je denkoefeningen, handvaten en informatie mee zodat je hiermee verder kan. Omdat iedereen verschillend is, kan het zijn dat niet alle principes even uitgebreid aan bod komen. We volgen jouw tempo!

10 basisprincipes intuïtief eten

1. Laat de dieetmentaliteit los. Diëten is op langere termijn nadelig voor je mentale én fysieke gezondheid. In de hele maatschappij zie je nochtans voortdurend het diëten overal vertegenwoordigd. Met dit principe leer je de dieetmentaliteit herkennen en hier van loskomen.


2. Luister naar je hongergevoel. Honger is een belangrijk signaal waarmee je lichaam vertelt dat het energie nodig heeft. Hiernaar leren luisteren zorgt ervoor dat je lichaam zich kan herstellen. In bepaalde situaties is het moeilijk om honger goed aan te voelen, dan is geduld vaak nodig.


3. Sluit vrede met eten. Door jezelf bepaalde dingen te verbieden, zal je net meer aangetrokken worden hiertoe. Bovendien leidt dit vaak tot schuldgevoelens en mogelijk zelfs stiekem eten of eetbuiten. Door jezelf toestemming te geven om te eten wat je écht wil, zal je veel meer rust ervaren bij eten.


4. Daag je dieetpolitie uit. Vaak hebben we (bewust of onbewust) heel wat eetregels of dieetregels. Heel wat van die regels helpen ons niet vooruit. Met dit principe leer je om de niet-helpende regels los te laten en milder te zijn naar jezelf.


5. Wees je bewust van je verzadiging. Door meer aandacht te geven aan je hongersignalen, zal je ook je verzadigingssignalen beter kunnen aanvoelen. Probeer meer bewust te eten, zodat je uiteindelijk kan leren stoppen wanneer je genoeg hebt. Hierbij leer je wat voor jou comfortabel aanvoelt.


6. Vind weer plezier in eten. Eten is niet enkel je lichaam voeden, maar ook je geest en je smaakpapillen. Door niet afgeleid te eten zal je veel meer genieten van je maaltijd of tussendoortje. Door te kiezen voor smaken die je voorkeur krijgen, zal je nog meer kunnen genieten.


7. Leer omgaan met je gevoelens zonder hiervoor eten te gebruiken. Leren omgaan met emotie-eten dus. Met dit principe leer je zorg te dragen voor je mentale gezondheid en leer je dat emotie-eten vaak je problemen niet zal oplossen. 


8. Respecteer je lichaam. Ieder lichaam is anders en mag er zijn zoals het is. Je lichaam leren accepteren en respecteren zal je op lange termijn veel beter helpen om te kunnen weerstaan aan de dieetmentaliteit en om voor jezelf te zorgen. Hier is de term "bodypositivity" ook van tel. 


9. Beweeg op een manier die goed voor je voelt. Ga niet sporten om calorieën te verbranden, maar wel om jezelf beter te voelen. Kies niet voor een sport die je 'moet' doen, maar beweeg op een manier die bij jou past. Leer je lichaam aanvoelen en dwing jezelf niet te sporten als het niet goed voelt!


10. Eer jouw gezondheid met voeding die goed voelt. Pas wanneer je écht je lichaam aanvoelt en vrede hebt gesloten met eten, zal je op een neutrale manier kunnen kijken naar voeding. Je leert vanzelfsprekend ook welke voeding het meest voedzaam is, rekening houdend met smaak, verzadiging en voedingsstoffen.


De begeleiding naar intuïtief eten is bedoeld om levenslang te kunnen gebruiken. Stap voor stap leer je om jezelf de principes eigen te maken. Dit is een proces dat tijd en geduld vergt. Bij aanvang van de begeleiding kan het zijn dat dit je wel wat energie kost, omdat je jezelf heel erg bewust wordt van bepaalde gedachten, gevoelens, gedragingen. 

Na verloop van tijd zal je jezelf hier steeds beter bij voelen en zal het intuïtief eten veel meer vanzelf gaan. 

Proces intuïtief eten

Wil je komaf maken met alle negatieve gevoelens rondom eten en jezelf hier echt vrij rond voelen? Ben je daarbovenop ook bereid om écht te werken aan jezelf? Dan is deze manier van werken zeker geschikt!


Ik volgde een opleiding bij de BodiPosi-diëtisten, volgde al verschillende webinars en lees mezelf voortdurend bij om je hier de best mogelijke manier bij te kunnen begeleiden. 

Heb je een goed gevoel bij deze aanpak. Maak dan zeker een afspraak!

Heb je een andere hulpvraag? Neem gerust contact op. Indien ik jou hier niet mee kan helpen, verwijs ik je graag door naar een collega.

Met dit e-book kan je zelf al van start met bewuster leren eten:
* Hiermee schrijf je jezelf ook in voor de nieuwsbrief.